בלוג

לחסוך, להשקיע או לסחור ? – 3 אפשרויות לתת לכסף שלך לעבוד בשבילך

הגעת לנקודה מרגשת. אתה עומד בפני אחת הדילמות החשובות ביותר בחיים: מה עליך לעשות עם המזומנים שלך? לחסוך, להשקיע או לסחור?

לאחר שתגמל את עצמך על העבודה הקשה עד כה עם בקבוק נחמד אך במחיר סביר של משהו, יש לך כמה אפשרויות שתוכל לשקול. כידוע, שמירת הכסף מתחת למזרון לא תביא אותך מבחינה פיננסית רחוק, הודות לאינפלציה שפוגעת בערכו לאורך זמן. במקום זאת, יהיה חכם יותר לעשות איתו משהו פרודוקטיבי – להשקיע את הכסף בעבודה כדי לספק תשואה שמגדילה את העושר שלך.

ישנם שלושה דברים עיקריים שאתה יכול לעשות עם הכסף שלך (חוץ מלבזבז אותו בהנאה, כמובן): חיסכון, השקעה ומסחר. כל אחד מהם כרוך ברמות סיכון שונות – ובהתאמה רמות שונות של תשואה פוטנציאלית. כמות המשקל שאתה נותן לכל אחד תלוי לחלוטין במטרה שלך כלומר, מישהו שמחפש שקט נפשי ילך על גישה שונה מאוד ממי שמעוניין להרוויח סכום גבוה בזמן קצר.

לחסוך, להשקיע, לסחור

כדי לבחור נכון את הרעל שלך, תצטרך להבין את הדרך שבה כל אסטרטגיה פועלת ואת היתרונות והסיכונים הכרוכים בהן. למרבה המזל, הגעת למקום הנכון: אנו ניתן לך את הידע שאתה צריך כדי להבין איך בדיוק לעבוד ולפצל את המזומנים שלך, באופן כזה שיגביר את הסיכויים שלך לראות את התשואות עולות, תוך תקווה שתגיע למצב שבו מעולם לא הרגיש כל כך טוב להיפרד מהכסף שלך.

לחסוך

ילדים בכל מקום יודעים את הערך של חיסכון. פעם זרוק כמה מטבעות לתוך קופת יום ההולדת שלך, וכמה חודשים בהמשך הדרך תהיה לך השמחה לנפץ את הקופה ולראות את העושר המצטבר שלך נשפך אל המיטה…כדי לקנות אופניים חדשות.

חיסכון הוא דבר פשוט בתיאוריה: אתה שם כסף באופן קבוע בצד אחד בתקווה שכשהוא יהיה מחוץ להעין הוא גם  מחוץ לראש. כלומר, לשמור את המזומנים במקום לא נגיש אומר שפחות סביר שתוציא אותו. השאר אותו מספיק זמן החיסכון הקבוע הזה יגדל בקרוב. חיסכון גם יכול להיות אסטרטגיה טובה להשגת מטרה מסוימת, בין אם זה חופשה או רכב. 

לחסוך, איפה כדאי לשים את הכסף?

חיסכון בקופת יום ההולדת – אתה יכול להמשיך להשתמש בקופה הקטנה שקיבלת בילדותך, אבל זה לא אידיאלי. לא רק שייגמר לך המקום במהירות, אלא שזה לא משלם ריבית. והאינפלציה גורמת לכך שערך החסכונות שלך נשחק כל הזמן, ודיי בטוח שאתה רוצה להרוויח לפחות קצת תשואה על הכסף שלך.

חשבונות חיסכון יכולים לעזור. הם ישלמו לך ריבית כדי לשמור את הכסף שלך אצלם. ואם היא גבוהה מהאינפלציה, ערך המזומנים שלך ימשיך לגדול. אתה יכול לבחור בין חשבון שיש לו גישה קלה, שיאפשר לך לבצע משיכות בכל זמן שתרצה, או חשבון בתעריף קבוע. אלה גורמים לך לנעול את הכסף שלך לשנה או שנתיים, וסביר להניח שיפצו על כך בריבית גבוהה יותר.

ראוי לציין שחשבונות חיסכון אינם מושלמים: שיעורי הריבית הנמוכים שהם משלמים (2% בשנה) אומר שהכספים שלך לא יתנפחו במהירות בגודלם. אם אתה מחפש תשואות חזקות יותר בטווח הבינוני, כנראה שתצטרך להסתכל על השקעות או מסחר. אז בואו נתקדם לשלב הבא..

להשקיע

השקעה יכולה להיראות מסובכת, אבל הרעיון המרכזי הוא ממש פשוט. השקעה היא לשים את הכסף שלך על דברים שאתה מצפה שיעלו בערכם עם הזמן: זה יכול להיות נדל"ן או לרוב, מניות של חברה כלשהי שאתה מאמין בה.

ככל שההשקעות הללו הופכות לפופולריות יותר, המחירים שלהן משתנים. ואם יתמזל מזלכם המחירים ימשיכו להיות במגמת עלייה. חלק מההשקעות משתלמות גם מבלי שתצטרך לפדות אותן: איגרות חוב מציעות תשלומי ריבית קבועים, וחלק מהמניות משלמות דיבידנדים קבועים. השקעה לאורך זמן יכולה להביא איתה סיכוי להחזרים גדולים – אבל חשוב לזכור דבר חשוב: אין דבר כזה ארוחת צהריים בחינם. יותר כסף פירושו יותר סיכון: אתה יכול לקבל תגמול יפה, אבל ההשקעות שלך עשויות גם להפסיד. (זאת בניגוד לחשבון חיסכון שלא ניתן להפסיד בו אך כאמור, גם לא להרוויח יותר מידי).

 

אין דבר כזה ארוחת צהריים בחינם. יותר כסף פירושו יותר סיכון: אתה יכול לקבל תגמול יפה, אבל ההשקעות שלך עשויות גם להפסיד. (זאת בניגוד לחשבון חיסכון שלא ניתן להפסיד בו אך כאמור, גם לא להרוויח יותר מידי).

 

במה אתה יכול להשקיע?

האפשרויות הן באמת בלתי מוגבלות, אבל הדרך הפופולרית ביותר להתחיל היא השקעה כלשהי בחברות גדולות. ניתן לעשות זאת על ידי רכישת מניות קטנות של חברה שאתה אוהב ומאמין בה, אבל במצב כזה – אתה למעשה שם את כל הביצים שלך בסל אחד. אם דברים ישתבשו ומחיר המניה יירד, אתה עלול להגיע למחיקה טוטאלית של חשבונך. לא נעים.

לכן, מהלך טוב יותר למשקיעים חדשים הוא השקעה בקרן. אלו בעצם סלים של מניות מחברות שונות, כך שהם מאפשרים לך לפזר את הכסף שלך על פני מגוון שלם של עסקים שונים בקליק אחד בלבד. אתה יכול לקנות או למכור רבים מאלה באופן מיידי: הם נקראים קרנות שנסחרות בבורסה, או תעודות סל, והן דרך מצוינת להתחיל. 

בנוסף, לא צריך להשקיע רק במניות של חברות. יש גם אגרות חוב: אג"ח מציעות תשואה קטנה יותר ממניות, אבל הן יציבות יותר ואתה תמיד מקבל את התשלום הראשוני שלך בחזרה בסוף תקופת האג"ח, כך שיש סיכון נמוך יותר להפסדים.

למתקדמים יותר – יש אפשרות גם להשקיע בדברים כמו מטבעות וסחורות – חומרי גלם כמו שמן, זהב וסוכר. אבל אלו אפשרויות מורכבות יותר, ומשקיעים פוטנציאליים צריכים לפני הכל לשאול את עצמם: האם אני מספיק מנוסה ומבין את התחום.

איך אתה מתחיל להשקיע?

למעשה, 'השקעה' היא כל כולה קבלת החלטות לעתיד. משקיעים מקצועיים וותיקים כמו וורן באפט מדברים על מציאת חברות מעולות לשים בהן את הכסף שלהם, ולהשאיר את המזומנים שם כמה שיותר זמן. אימרה ידועה שלו היא הרי: "תקופת ההחזקה המועדפת עלינו היא – לנצח". במילים אחרות, עם מספיק סבלנות, ההשקעות שלך אמורות לצמוח באופן בריא.

מסחר

אם אתה באמת חייב לשים את היד שלך על המזומנים אז יש דרך נוספת: מסחר

אם החיסכון מתנהל בקצב של חילזון, והשקעה היא צב איטי ויציב… מסחר הוא כמו ארנבת נמרצת מטורפת. זו אסטרטגייה עם סיכון גבוה ועם תגמול גבוה. סוחרים אינם מתכננים להחזיק בפוזיציות שלהם במשך שנים; לעתים קרובות אפילו לא ימים. אלא מחפשים בזריזות לקנות בזול, למכור גבוה ולשים בכיס תשואה עסיסית בין לבין.

בעוד שמשקיעים לעתים קרובות מתעמקים ב"פונדמנטל" של הנכסים שהם קונים כמו: נתוני המכירות השנתיים של חברה, מאזנים וכו', הסוחרים אינם מוטרדים יותר מדי ממצב הפיננסי של החברה בה הם סוחרים. מה שחשוב להם זה תנועות שוק קצרות טווח – שמאפשרות להם לקנות נכס ואז להעיף אותו במהירות ברווח כשהמחיר עולה, או למכור, במידה ומדובר בפוזיציית שורט.

למה כדאי בכלל לסחור?

למסחר יש פוטנציאל להביא תשואות ממש גבוהות בפרק זמן קצר מאוד: מי שמתמזל מזלו, יכול להכפיל את הכסף שלו פי ארבעה תוך שעה. אבל הסוחר צריך להיות מאד בר מזל. יש קו מטושטש מאד מסחר להימורים: לעתים קרובות, הסוחר  רק משער באיזה כיוון מחיר ההשקעה שלו יזוז, ודברים עלולים להשתבש, במיוחד אם הוא ממנף את העסקאות שלו ולווה כסף כדי להגדיל את הפוזיציות שלו. מסחר זו מיומנו שמתפתחת עם הזמן וחשוב ללמוד אותה באופן מסודר במכללה ראויה ואחראית.

מושג אחד שכל הסוחרים השואפים צריכים להיות מודעים אליו הוא "השערת השווקים היעילים". הרעיון הוא שהשווקים המודרניים יעילים לחלוטין, כלומר כל מה שאפשר לדעת על השקעה – מהעלויות הרבעוניות של אפל ועד הסבירות להשקת אייפון חדש בשנה הבאה – כבר מגולם ובא לידי ביטוי במחיר המניה. קשורה לכך גם "תיאוריית ההליכה האקראית", שאומרת שהדברים היחידים שיכולים לשנות את מחירי ההשקעה הם אירועים אקראיים שאיש לא יכול היה לחזות. במילים אחרות, מסחר הוא באוםן חלקי גם משחק מזל.

נציין שהתיאוריה הזו מאד שנויה במחלוקת ואין הסכמה על הדיוק שלה: חלק מהסוחרים נשבעים שהם יודעים ויכולים להרוויח כסף מחדשות ושמועות. אחרים טוענים שביצוע "ניתוח טכני" היא דרך טובה לסחור ומעלה את ההסתברות להצליח במסחר. כך או כך, דבר אחד בטוח: כמו תמיד חלק מהסוחרים יקצרו פירות אבל רבים אחרים יישארו עם טעם דיי חמוץ.

יש עוד סיכון שכדאי להזכיר, והוא שהמסחר יעמיד אותך מול כמה גורמים רציניים בשוק. סוחרים מקצועיים מוציאים מיליונים בחיבור כבלים מהירים לבורסות כדי לקבל ביצועים מהירים, רק כדי שיוכלו לסחור בכמה מיקרו-שניות מהר יותר ממך, ורבים משתמשים כיום באלגוריתמים מורכבים לצורך מסחר. אז אם אתה יודע לנצח את הרובוטים, יהיה קל יותר.

איך להחליט באיזו גישה לבחור (לחסוך, להשקיע, לסחור) ?

לפני שאתה עושה משהו עם הכסף שלך, אתה צריך להבין מהן המטרות שלך. האם אתה רוצה כסף לחודש הבא, לשנה הבאה – או לפנסיה? האם אתה רוצה החזרות מסיביות, או רק שינוי קטן נוסף? אתה גם צריך להבין את סבילות הסיכון שלך. האם זה יהיה אסון אם תפסיד חלק מהמזומנים שלך, או שאתה מוכן לסכן ולהמר על תשואה טובה יותר? 

נסכם בכך שאם אתה בעל סובלנות נמוכה לסיכון ואתה רוצה קצת כסף נוסף בעוד שנה או שנתיים, חיסכון הוא הדרך הטובה ביותר לקבלת תשואה יציבה. אם אתה יכול לחכות עוד קצת, השקעה היא בחירה טובה יותר: אתה לוקח על עצמך יותר סיכונים, אבל לאורך זמן מספיק ארוך (חמש עד עשר שנים, נגיד) אתה אמור לראות רווחים שיתעלו על כל מה שתשיג דרך חשבון חיסכון. ולבסוף, אם אתה רוצה תשואה גבוהה ומהר, אז בינתיים, המסחר הוא הדבר היחיד שיכול לתת מענה – אבל כפי שאמרנו, זה מסוכן ביותר.

לחסוך, להשקיע, לסחור

לא לדבוק באסטרטגיה אחת

כמובן שלא מומלץ לדבוק רק באסטרטגיה אחת – שילוב של שניים שלושה אסטרטגיות יכול להיות רעיון חכם מאוד. שקול לשמור על קרן חיסכון קלה לרכישות גדולות מדי פעם, אבל להפריש באופן קבוע לחשבון השקעות גדול יותר לטווח ארוך, ואפשר גם לפתוח חשבון מסחר קטן לקצת כיף בצד.

כמו כן, חשוב גם להיות תמיד עם היד על הדופק, לא מדובר בהחלטות שגר-ושכח. עם הזמו המטרות משתנות וכך גם הנוף הכלכלי (למשל, אם שיעורי החיסכון ממש נמוכים, אולי כדאי יהיה להתרכז יותר בהשקעות). 

זהו זה! למדת על ההבדלים בין חיסכון, השקעה ומסחר, והבנת איך אפשר להגיע לאיזון בין השלושה ולשים את הכסף שלך לעבוד בשבילך. כדי להבין יותר לעומק הרשם ללימודים במחיר שווה לכל נפש, שיתנו לך רקע יותר מקיף מה לעשות עם הכסף.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות ערך המוזכרים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

כדאי לקרוא